Het emplacement Kijfhoek vormt de spil in de logistieke afhandeling van het railgoederenverkeer van en naar Nederland, voorzien van een heuvelsysteem. Het geautomatiseerde heuvelsysteem controleert het rangeerproces door wissels, railremmen, heuvel locomotieven en een ontruim/bijdruksysteem op een zodanige wijze te besturen, dat
wagens met een gecontroleerde snelheid op het juiste verdeelspoor terechtkomen.
Doel van het project is om middels vernieuwing en instandhouding te borgen dat het Heuvelsysteem gedurende de komende 15 jaar (met mogelijkheid tot 2x 2 jaar verlenging) voldoet aan de door ProRail gestelde functionele- en RAMS eisen. De opgave bestaat daarmee uit ontwerp, levering en realisatie.
De scope heeft betrekking op het heuvelsysteem bestaande uit de volgende begrippen:
- Heuvelbesturingssysteem;
- Buitenelementen (actuatoren en sensoren, zoals wisselstellers, railremmen radars en wieldetectoren);
- Ondersteunende infra (kabels en (hydrauliek)leidingen).
- Calamiteitenwegen en calamiteiten overwegen
- Blusvoorzieningen
- BBV vernieuwing
- Drainage
Vanaf het zuiden:
Volg de A16 naar afrit 22-Zwijndrecht.
Rij via de H.A. Lorentzweg en Develsingel naar de toegangspoort van Emplacement Kijfhoek.
Vanaf het Noorden:
Volg de A16 naar afrit 22-Zwijndrecht.
Rij via de Plantageweg en Develsingel naar de toegangspoort van Emplacement Kijfhoek.
In het ‘Calamiteitenplan Kijfhoek’ (3.7) wordt het volgende beschreven: ‘het terrein is niet toegankelijk voor onbevoegden. Het op Kijfhoek werkend personeel en reguliere bezoekers van het emplacement worden in het bezit gesteld van een geautoriseerde toegangspas. De pashouders zijn verplicht zich aan en af te melden door middel van de toegangspas, het
toegangssysteem verleent de pashouder toegang. Personen die zich hebben aangemeld met de toegangspas staan geregistreerd als aanwezig op het terrein’.
Het hierboven beschreven systeem wordt gehandhaafd binnen project. Voor alle werkenden wordt een geautoriseerde toegangspas verzorgd waarmee personen zich moeten aan- en afmelden op Kijfhoek.
De VGCU’s dienen een eigen registratie (eventueel met behulp) van deze toegangspassen bij te houden zodat elke VGCU weet wie er voor hem aan het werk is en bij een ontruiming vastgesteld kan worden of iedereen bij een verzamelpunt is.
De verplichting tot het dragen van een alarmeringssemafoon als PBM geldt voor alle personen op Kijfhoek die niet via GSMR of portofoon bereikt kunnen worden door Verkeersleiding of hun eigen operationele aansturing. Uitzondering betreft personeel, dat meteen vanaf een toegangspoort naar een kantoor of werkplaats rijdt. Op de kantoren en werkplaatsen is personeel aanwezig die in verbinding staat met de Verkeersleiding of beschikt over een semafoon, portofoon of GSM-R.
Voor de toegang van Emplacement Kijfhoek geldt kort samengevat het volgende: Op Kijfhoek geldt dat eenieder die op Kijfhoek aanwezig is wordt geregistreerd. Dit gebeurt bij de Portier doormiddel van de ProRailpas of met de dag-pas toegang Kijfhoek;
Een voorwaarde om toegang tot het emplacement te krijgen is het doorlopen van een cursus over Kijfhoek. Deze bestaat uit een filmpje van 4 minuten en 5 vragen. Indien dit goed gaat krijgt men een certificaat, zonder dit certificaat mag men het emplacement niet betreden.
Bij het betreden van het emplacement dient een verklaring te worden ingevuld waarin de huisregels staan beschreven;
Uitvoerenden melden zich bij de portier voor het ophalen van aanvullende veiligheidsinstructie (indien instructiefilm nog niet doorlopen is) en veiligheidskaartje Kijfhoek. Voorgenoemde is ook van toepassing indien men een Kijfhoekpas in bezit heeft;
Hieronder is een link naar de poortinstructie van Kijfhoek. Iedereen die op Kijfhoek komt moet deze film gezien en de vragen met goed gevolg doorlopen hebben.
Veiligheidsfunctionarissen, uitvoerders en voormannen moeten een semafoon hebben, verkrijgbaar bij Portier of aannemer;
Verder dient een ieder een Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP) op zak te hebben en de juiste Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM’s) - conform de risicoanalyse vanuit eigen de veiligheidsorganisatie - te dragen;
Bij het betreden en het verlaten van het emplacement dient een ieder zich in dan wel uit te loggen bij aanmeldzuil (wordt nog uitgewerkt);
Bij het betreden en het verlaten van het werkgebied binnen de FA dient een ieder zich aan dan wel af te melden bij de LWB.
Het is niet toegestaan om op Calamiteitenwegen en bij brandkranen voertuigen te parkeren.
Het is niet toegestaan te roken buiten daarvoor aangewezen locaties!
De bouwplaats is verdeeld over meerdere gebieden. In onderstaand plaatje zijn de werkterreinen in oranje weergegeven, de keten in groen en de parkeerplaatsen in lichtoranje (naast keten).
De veiligheidsfunctionarissen en het kaderpersoneel (uitvoerders/voormannen) op het project dragen een semafoon. Wanneer de semafoon afgaat en/of het alarm klinkt dienen alle werkenden te ontruimen middels de aangewezen vluchtroutes en te verzamelen op de verzamelplaats.
De LLV’ers zullen aanvullend in het bezit zijn van een signaalhoorn en zullen de werkenden ook op een alternatieve wijze alarmeren: Het bekende signaal: vijf korte tonen: gevaarsein bij werkzaamheden. Dit sein wordt gegeven bij direct dreigend gevaar. Deze veiligheidsfunctionarissen hebben de taak om het volledige werkgebied waarover ze verantwoordelijk zijn te ontruimen bij een calamiteit.
Albert Schweitzer Ziekenhuis Karel Lotsyweg 10 Dordrecht
– Spoedeisende hulp
• Rijd naar de uitgang van Kijfhoek aan de Develsingel 11.
• Volg de Develsingel naar de Plantageweg
• Neem de A16 naar afslag 21, Dordrecht centrum
• Aldaar via de Laan der Verenigde naties en SM Hugo van Gijnweg naar de Karel Lotsyweg.
• Je vindt je bestemming rechts
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.